Home

Finally creating something he can be proud of

Iedereen maakt wel eens een fout. Meestal loopt het met een sisser af. Maar wat als het schadebedrag zo groot is dat je er een huis van had kunnen kopen? Een waargebeurd verhaal.

Bij BavXL horen we het vaak: ‘Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering? Die sluit je toch alleen af als je opdrachtgever dat vraagt?’ Veel ondernemers zien een BAV als een overbodige luxe.

‘Ik maak geen fout,’ is de gedachte. Grote kans dat de kapitein van de Titanic dat ook dacht toen hij met zijn schip de haven van Southampton uitvoer. Fouten maken is menselijk. We hebben allemaal wel eens onze dag niet.

Ook voor Mr. Perfect
En ook als je altijd alles onder controle hebt en geen (grote) fouten maakt (omdat je heel zorgvuldig bent of gewoon veel koffie drinkt) kan een BAV nuttig zijn.

Een beroepsfout is namelijk erg subjectief. Jij kunt zelf best vinden dat je de opdracht naar behoren hebt uitgevoerd. Maar wat als de opdrachtgever dat niet vindt?

Hoe ga jij dat aantonen, en nog belangrijker, hoe ga jij je verweren? Juist, dat laat je doen. De kosten van dit verweer zijn dan voor eigen rekening, ook als je uiteindelijk gelijk krijgt. Toch zonde van het geld.

Horror scenario
Al in een eerder blog gaven we aan waarom wij een goede BAV zo belangrijk vinden. Frits ging in dit blog namelijk flink de boot in met zijn (onzorgvuldig) online afgesloten polis. De daar aangehaalde beroepsfout was fictief, het is daarom nu tijd voor een casus uit de praktijk.

Een HR-manager kreeg de opdracht om voor een middelgrote organisatie (circa 250 medewerkers) een nieuwe pensioenregeling af te sluiten. Een mooie opdracht en een kolfje naar haar hand, dit was iets waar ze echt goed in was.

Ze vroeg offertes op, vergeleek, berekende en maakte uiteindelijk haar keuze. Het pensioencontract werd getekend. Een mooie deal waarvoor ze van haar opdrachtgever een goedkeurende klop op de schouder kreeg.

Maar toen kwam het slechte nieuws. Het bleek dat de organisatie nu twee pensioenregelingen had. De oude bleek niet opgezegd… Zulke fouten maakte ze nooit. Dit was niets voor haar. Toch was het haar nu overkomen. Gevolg? De potentiële besparing a € 50.000 per jaar ging gedurende de contractperiode van 5 jaar niet door. Schade: € 250.000

Met de schrik vrij
Gelukkig had deze HR-manager een paar maanden eerder haar dag zeker wel. Dat was toen ze een verzekering tegen beroepsaansprakelijkheid afsloot.

De verzekeraar nam deze zaak volledig op zich. De totale claim, inclusief het juridisch traject, kwam uit op circa € 275.000. Een bedrag dat ze zelf onmogelijk had kunnen opbrengen. Stel je de persoonlijke gevolgen van een dergelijke aanspraak eens voor wanneer ze geen BAV had afgesloten…

Wat kost een goede BAV?
Een gespecialiseerd adviseur kent de markt en weet welk type BAV het beste bij je past. De uiteindelijke premie is o.a. afhankelijk van jouw werkgebied, je omzet en uiteraard het verzekerd bedrag. Er is al een verzekering vanaf € 25 euro per maand.

Uiteindelijk kun je jezelf de vraag stellen: Wat is duurder ten tijde van een daadwerkelijke beroepsfout? Een BAV of geen BAV?

BavXL is onderdeel van Kendall Mason

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s