Home

Schaakstuk

Veel ondernemers zien verzekeraars als hun vijand. Die andere partij, die wel premie wil vangen, maar niet wil uitkeren. Vorige week lieten we zien dat dit beeld niet klopt en dat de meeste verzekeraars bijna altijd gewoon uitkeren. Toch is er ook wat te zeggen voor een verzekeraar die zijn best doet om niet uit te keren.

Een verzekeraar die zijn best doet om niet uit te keren? Hoe kan dat nou goed zijn? Laten we kijken naar het grotere plaatje. Zowel je verzekeraar als jij hebben er belang bij dat jij gezond blijft. Een uitkering is leuk, maar gezondheid is veel belangrijker, want niemand gaat voor zijn plezier achter de geraniums zitten.

Gezamenlijk belang

Er is dus een gezamenlijk belang. De verzekeraar wil jou gezond houden en zal er alles aan doen om dat te bereiken. Een fijne bondgenoot, toch? Voorkomen is beter dan genezen.

Dit betekent dat een verzekeraar je echt niet laat doorwerken als je niet meer kunt – hij zou wel gek zijn, want straks ben je permanent arbeidsongeschikt! Dit betekent ook dat hij je alle middelen zal bieden om snel weer volledig gezond te worden. Dat is in het belang van jullie beiden, teamwork, dus.

Preventie

Het is daarom belangrijk om voor een verzekeraar te kiezen die aan preventie doet. De belangen zijn voor hen groot en ze zullen niet gierig zijn in hun ondersteuning. Een voorbeeld:

Een DGA van een handelsonderneming ontwikkelt nekklachten. Een scan velt het definitieve oordeel: drie nekhernia’s, een operatie is nodig. Tijdens de operatie wordt een zenuw permanent beschadigd, waardoor functieverlies in de linkerarm het gevolg is.

De ondernemer wendt zich uiteraard tot zijn verzekeraar. Deze constateert dat meneer niet fysiek beperkt is in het uitoefenen van het eigen beroep, echter alles gaat nu wel in een veel lager tempo. Op kosten van de verzekeraar wordt daarom het volgende geregeld:

  • Het kantoor werd ergonomische heringericht.
  • Een headset voor de telefoon op kantoor, thuis en mobiel (tegelijkertijd schrijven en bellen met een arm bleek nu eenmaal erg lastig).
  • De auto werd aangepast, want veiligheid en bedieningsgemak staan natuurlijk voorop.

Had je je niet verzekerd, dan kon je nu je spaarrekening gaan plunderen. Of mocht je aankloppen bij je ‘lotgenoten’ binnen het broodfonds. Nu kan je blijven werken en is er een verzekeraar die voor je zorgt. Want als de klachten verergeren en het echt niet meer gaat, krijg je die uitkering natuurlijk alsnog.

Weer geen uitkering

En misschien zijn er nog steeds wantrouwende ondernemers die nu zeggen: ‘Zie je wel, komen de verzekeraars er toch weer onderuit. Hoeven ze niet uit te keren.’ Dat is waar. Maar je blijft wel aan het werk en je zaak blijft draaien. En dat is toch wat iedere ondernemer het liefst wil?

Vraag je adviseur naar de preventieve diensten bij de verschillende verzekeraars.

 

aovXL is onderdeel van Kendall Mason

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s